...Ayat-ayat Cinta...

" Hai orang-orang yang beriman, rukuklah kamu, sujudlah kamu, sembahlah Tuhanmu dan perbuatlah kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan"
~Al-Hajj: 77

Friday, August 13, 2010

Tegurlah Sahabatmu Andai Kau Benar-benar Mencintainya..

*huhu.. ni tulisan lama yang ditulis kat FB sblum adanya blog.. skrg dag ada blog, copy paste dan letak balik kat sini =)

Jam menunujukkan tepat 1.11 pagi. mata masih belum mengantuk. kesan kopi agaknya ( sejak bila kopi bagi kesan kat mata ni, hu3 ).jari-jemari terasa 'gatal' nak menaip. teringin nak ada blog sendiri agaknya.=) nak buat satu skrg xsesuai sbb tgh periksa IB!

macam manapun, subhanallah, masih terasa gembira kerana diberi peluang oleh Allah utk terus bernafas dan hidup di dunia yang SEKEJAAAAAAAAP ni.

hmm, entah kenapa, terasa mati tu begitu dekat dengan diri akhir2 nie. takot sggh andai kaki tersungkur di pintu neraka. nauzubillah..tapi amalku... T_T

xtau nak tulis apa -_-"
.....................................

haa, ttbe teringat dua ayat dari kalam suci Al-Quran utk dikongsi bersama :

" teman-teman akrab pada hari itu sebahagiaannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang2 yang bertaqwa "
~ az-zukhruf :67

Ya Allah, terkesan sungguh hati dengan kata2 Allah ni.betapa kita telah diperdayakan oleh dunia. teman2 yang kita sayangi barangkali menjadi musuh kita kecuali mereka yang saling mencintai kerana Allah di akhirat kelak, iaitu termasuk mereka yang berpesan2 kearah kebaikan dan bersama-sama mencegah kemungkaran kerana Allah insyaAllah.

cuba kita tgok trend umat zaman skrg. cintakan sahabat, tpi, bila tgok shbat buat silap, xnak langsung tegur. takot katanya. xnak hati kawan terguris. pikir2 balik, hati kwan yg perlu lebih dijaga atau suruhan Allah yang mesti dilaksana?

kalau btollah kita menyayangi sahabt kita, tegorlah mereka dengan penuh kasih sayang andai merasakan bahawa mereka telah melakukan kesilapan. itulah tanda cinta sejati. cinta sejati yang lahir tulus dari hati pasti menginginkan kebahagiaan buat sahabat di dunia dan akhirat nanti.sekiranya kita sedar bahwa shbat kita melakukan kesilapan dan kita hanya sekadar melihat dan membiarkan, tunggulah... di akhirat nnt mereka bakal menyalahkan kita atas kesalahan kita membiarkan mereka dihanyut arus kemaksiatan di dunia pada hari ini!!.

nak ke kita ditarik ke neraka pada saat itu? mampukah kita melepaskan diri kita drpd tuduhan mereka andainya kita memang benar-benar sengaja membiarkan mereka denga alasan ingin menjaga hati kawan2?

owh Allah, berilah kami kekuatan dan kesabaran utk saling berpesan-pesan ke arah kebenaran, dan berpesan2 dgn kesabaran =)

xperlu ada takot dalam hati utk menegakkn kebenaran bila mana kemaksiatan dibangga2kan dan dipertontonkan tanpa segan silu. jika bimbang diri diumpat dan dihina, yakinlah, Allah sentiasa bersama kita. firman Allah :

" dan jika mereka mendustakan kamu (sesudah kamu memberikan peringatan) maka sungguh telah didustakan pula para rasul sebelum kamu. dan hanya kepada Allah lah dikembalikan segala urusan."
~ fathiir: 14

ingtlah saat diri terasa lemah dan takot, Allah ada bersama kita. jika para rasul sanggup diperangi dan ditentang kerana menegakkan kalimah Allah, patotkah ada sekelumit kerisauan dalam hati andai kita sekadar diumpat dan dihina semata-mata kerana hendak menegakkan kalimah Allah. sungguh hanya pada Allah kita akan dikembalikan.ingtlah bahawa MATI ITU ADALAH PASTI. bersedialah sblum terlambat =)

sebelum mengakhiri kata2, nak kongsi satu hadis =) :

" dari abdullah ibnu mas'ud r.a, telah bersabda Rasulullah s.a.w : " sesungguhnya kerusakan pertama yang terjadi pada bani israil, iaitu seseorang jika bertemu kawannya ( yang sedang berbuat maksiat) menegur," hai fulan, takutlah kepada Allah dan hentikan apa yang engkau perbuat, kerana ia tidak halal bagi engkau'. Kemudian esok harinya bertemu lagi (sedang berbuat maksiat yang sama), tapi ia tidak menegurnya, bahkan ia menjadi teman makan, minum dan teman duduknya. maka ketika demikian perbuatan mereka, Allah menutup hati masing2. kemudian Allah berfirman yang ertinya: : " telah dilaknati orang2 kafir bani israil... dan seterusnya."
~ HR AT Tirmidzi dan Abu Dawud

pilihan hari ini ditangan kita bersama, pilihlah kerana keputusannya hanya ada dua di akhirat nanti. syurga @ neraka? semoga kita digolongkan dalam golongan yang berkasih2an kerana Allah dan mendapat naunganNya di saat tiada payung yang dapat memayungi kita di kala matahari cuma sejengkal dari kepala.

sekadar mengingatkan diri yang seriiiiiiing terlupa, juga buat kawan2 yang sudi membaca.
selamat beramal ^_^


No comments: